Суфизм же сопучулук арбактарга сыйынган байыркы шаманчылык менен биздин аймакка мындан 13 кылым мурда тарай баштаган исламдын жуурулушунан пайда болгон руханий салт. Ички дүйнөнү таза тутуу, көрпенделиктен кечип, жаратканга жакын болууну эңсеген сопулар өз салтында поэзияны, музыканы кеңири колдонушат.
Кожо Баховатдиндинге арналган ырды* ушул жерден угуңуз:
http://www.azattyk.org/externalaudio-FLRM/Audio/336598.html
Суфилердин арасында аялдар да болгон, алар бүгүн да бар. XII кылымда жашап өткөн сопу Ахмад Яссавинин ырларын созуп, зикир чалган отин ойлор же бүбүлөр Анжия аймагында азыр дагы бар. Султанованын бүбү, сопу айымдар тууралуу «Шаманизмден суфизмге: Борбор Азиядагы аялдар, ислам жана маданият» деген изилдөөсү жакында Британияда китеп болуп чыкты. Бул уникалдуу илимий эмгектин автору азыр Кэмбридж университетинде эмгектенет. Окумуштууга жакында Жаңыл Жусупжан Лондондо жолукту.
- Сиз жазган жети китептин соңкусу Борбор Азиядагы шаманчылык, сопулук жана аялдар темасына арналат. Суфизмдин жолдоочулары арасында аялдар да барбы?
- Эң туура суроо. Салттуу исламда аялдарда өздөрүнүн суфий орденин түзүүгө мүмкүнчүлүгү болгон эмес. Бирок ар бир сопу уюмунун аялдар бөлүмү болгондугу тууралуу тарыхта көп далилдер бар. Аял сопулар эркектер сүкүткө түшкөн жайларга жакын жерде же өз үйлөрүндө чогулушкан, алар ошол эле суфи ордендерин өнүктүрүүгө жардамдаш болушкан. Бухаралык окумуштуулардын изилдөөсүнө ылайык, айрым айымдар белгилүү сопу катары таанылган жана алардын өз окуучулары болгон.
- Ал эми бүгүн шаман, сопу аялдар барбы?
- Сиз сопуларды Өзбекстанда изилдедиңизби?
- Сиздин ордуңузда эркек изилдөөчү болгондо, ал «аралчага» кире алмак эмес, туурабы? Демек бүгүнкү күндүн аял сопулары тууралуу биз билбей калмакбыз. Мусулман элдеринде ушундан улам аялдарга тийешелүү көп нерсе илимге белгилүү болбой калган эмеспи. Сиз түндүк Ооганстанда да иштедиңиз, ал аймактарда аял-музыканттар калган бекен?
- Эң туура. Өзбекстанда бул кечелерге кирүүгө мүмкүндүк алгандыгымдын себеби, менин чоң энем отиной, же бүбү болгон. Эркек изилдөөчүлөр бул көрүнүштү изилдөөгө эч качан мүмкүндүк алмак эмес, себеби айыл жергесинде такай өтүүчү бул кечелерге аларды киргизишмек да эмес. Ал эми өзбектер, тажиктер
- Сиз Ооганстанга барганда андижандык чоң энеңизге окшоп, паранжы жамынып жүрдүңүзбү?
- Менин чоң энем Өзбекстанда паранжыны чечип салган биринчи аялдардан болгон. Мага Ооганстандагы өзбек калкынын музыкалык аткаруучулугун изилдөө үчүн паранжы жамынууга туура келди. Паранжы жамынганда мени эч ким башкалардан айырмалай албайт болчу, ал эми паранжанын ичинде ишке пайдаланган фотоаппарат, видеомакераны катып жүрчүмүн.
- Сиз Ооганстанда ишиңизге байланыштуу паранжы жамындыңыз. Бүгүн Өзбекстанда эмес, аялдар паранжы дегенди билбеген Кыргызстанда аларды коомдук жайларга жолотпой, үйдөн чыгарбоону көздөгөн радикалдык көз караштар күч алууда. Ушуга байланыштуу эгер аялдарга кайра паранжы жамынууга туура келсе, алардын музыкалык жана сопулук өнөрү эмне болот?